Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

Deze zaal in Lodewijk XIV-stijl, met betimmeringen, schilderingen en wandtapijten dateert uit 1730. Simon van Gijn is net zo zuinig op het interieur als de eerdere eigenaren. Hij laat zelfs in zijn testament vastleggen dat de ruimte na zijn dood moet blijven zoals die is. De Van Gijns gebruiken de kamer als salon. Er ligt kamerbreed tapijt en er staat een uitgebreid ameublement in wit gelakte meubels in Lodewijk XV-stijl met vergulde randjes en gobelin-stoffering. Als er grote diners zijn, dan zijn die vermoedelijk hier, want de eetkamer is daarvoor te klein.

Wandtapijten; Il pastor fido

De wandtapijten zijn rond 1730 speciaal voor de Zaal gemaakt in het Vlaamse Oudenaarde. Het laat scènes zien uit Il pastor fido - De trouwe herder - een herdersspel uit 1589. Dit is het enige woonhuis in Nederland dat nog een zaal met tapijten heeft.

T17_29

Lodewijk XIV-Stijl

De betimmeringen en de schouw zijn uitgevoerd in de late Lodewijk XIV-stijl, die zich kenmerkt door een symmetrische vormgeving met het accent op de schoorsteenpartij. De luiken en plafond zijn in dezelfde stijl uitgevoerd en, evenals het overige houtwerk, geschilderd in groen, met verguldsels.

H.J. Tollens - Zo zag de zaal, ingericht als salon er in 1902 uit - 1902

H.J. Tollens

Zo zag de zaal, ingericht als salon er in 1902 uit

Huis Van Gijn, Atlas Van Gijn

1902

Schoorsteenstuk

De schoorsteen is de blikvanger van de ruimte, zoals gebruikelijk in de achttiende eeuw. Op het schoorsteenstuk, in 1730 geschilderd door de Dordtse schilder Adriaan van der Burg, zien we een personificatie van de scheepvaart. De vrouw draagt een kroontje met een schip. Ze heeft een kasboek in haar hand. Onder haar liggen brieven, ganzenpennen en geldzakken. Het is de scheepvaart die Dordrecht handel en rijkdom brengt. Vandaar de Mercurius, god van de handel, naast haar. Ook de bovendeurstukken zijn van de hand van Van der Burg.

HKf1168

Kaarsenkroon

Van Gijn houdt van geschiedenis, maar schuwt modern gemak niet. Daarom vervangt hij de oude kaarsenkroon van verguld hout voor een gaskroon. Na zijn dood wordt de oorspronkelijke kaarsenkroon teruggevonden op zolder en teruggeplaatst.

Kaarsenkroon met plafondrozet, in Marot-stijl - 1730-1735

Kaarsenkroon met plafondrozet, in Marot-stijl

Huis Van Gijn, legaat 1922

1730-1735