Deze zaal in Lodewijk XIV-stijl, met betimmeringen, schilderingen en wandtapijten dateert uit 1730. Simon van Gijn is net zo zuinig op het interieur als de eerdere eigenaren. Hij laat zelfs in zijn testament vastleggen dat de ruimte na zijn dood moet blijven zoals die is. De Van Gijns gebruiken de kamer als salon. Er ligt kamerbreed tapijt en er staat een uitgebreid ameublement in wit gelakte meubels in Lodewijk XV-stijl met vergulde randjes en gobelin-stoffering. Als er grote diners zijn, dan zijn die vermoedelijk hier, want de eetkamer is daarvoor te klein.
Wandtapijten; Il pastor fido
De wandtapijten zijn rond 1730 speciaal voor de Zaal gemaakt in het Vlaamse Oudenaarde. Het laat scènes zien uit Il pastor fido - De trouwe herder - een herdersspel uit 1589. Dit is het enige woonhuis in Nederland dat nog een zaal met tapijten heeft.
Lodewijk XIV-Stijl
De betimmeringen en de schouw zijn uitgevoerd in de late Lodewijk XIV-stijl, die zich kenmerkt door een symmetrische vormgeving met het accent op de schoorsteenpartij. De luiken en plafond zijn in dezelfde stijl uitgevoerd en, evenals het overige houtwerk, geschilderd in groen, met verguldsels.
Schoorsteenstuk
De schoorsteen is de blikvanger van de ruimte, zoals gebruikelijk in de achttiende eeuw. Op het schoorsteenstuk, in 1730 geschilderd door de Dordtse schilder Adriaan van der Burg, zien we een personificatie van de scheepvaart. De vrouw draagt een kroontje met een schip. Ze heeft een kasboek in haar hand. Onder haar liggen brieven, ganzenpennen en geldzakken. Het is de scheepvaart die Dordrecht handel en rijkdom brengt. Vandaar de Mercurius, god van de handel, naast haar. Ook de bovendeurstukken zijn van de hand van Van der Burg.
Kaarsenkroon
Van Gijn houdt van geschiedenis, maar schuwt modern gemak niet. Daarom vervangt hij de oude kaarsenkroon van verguld hout voor een gaskroon. Na zijn dood wordt de oorspronkelijke kaarsenkroon teruggevonden op zolder en teruggeplaatst.