Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

In de bibliotheek bewaart Simon van Gijn zijn verzameling boeken, tijdschriften en kranten en ook een deel van zijn prenten. Hij bezit belangrijke historische werken; prachtige uitgaven van Cats, Van Beverwijck en van Vondel. Daarnaast bezit hij veel boeken over vaderlandse, staatkundige en politieke geschiedenis en algemene publicaties over kunst, cultuur en geschiedenis. Van Gijns bibliotheek wordt momenteel geïnventariseerd.

17de eeuwse inspiratie

De bibliotheek en de aangrenzende studeerkamer zijn – net als de salon, eet- en tuinkamer – ingericht naar ontwerp van Constantijn Muysken. De stijl van de zeventiende-eeuwse Hollandse renaissance is hier niet zomaar gekozen. Simon had in Dordrecht twee zeventiende-eeuwse schoorsteenpartijen op de kop getikt en die kregen een plek in zijn bibliotheek en studeerkamer. De stoelen en bolpoottafels zijn negentiende-eeuwse kopieën van zeventiende-eeuwse voorbeelden.

De bibliotheek is soberder uitgevoerd dan de studeerkamer. De wanden bestaan hier niet uit eikenhout, maar uit grenenhout dat gehout is. De wanden hebben papieren imitatiegoudleerbehang.

Kamerbreed raam

De buitenmuur met het raam ligt precies boven de doorgang van de eetkamer naar de serre. Om het gewicht te verdelen is het kamerbreed gemaakt. De gordijnen zorgen ervoor dat het lijkt of hier twee hoge vensters zijn. Zo doet het raam toch zeventiende-eeuws aan.