Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

Simon van Gijn

Simon van Gijn verzamelt glazen met gegraveerde opschriften en afbeeldingen. Hij noteert die in een notieboekje. Zijn bijzondere belangstelling gaat uit naar glazen met historische afbeeldingen en opschriften, en glazen die verwijzen naar oude gewoontes, zoals een ‘Hansje-in-de-kelder’. Als met dit glas een dronk wordt uitgebracht snapt iedereen dat de gastvrouw in verwachting is.

Gelegenheidsglazen

In de achttiende eeuw raken gelegenheidsglazen in de mode; glazen die in het kader van een feestelijke gelegenheid worden gemaakt met een toepasselijke spreuk. Ze zijn er om te proosten op het succes van een stad, de handel, een goede regering, een vriendschap, een huwelijk of een geboorte. Inscripties kunnen ook dienen als politieke propaganda.

Centrum van glasgraveerkunst

Dordrecht is in de achttiende eeuw het centrum van de glasgraveerkunst. Lijnen en letters worden met een diamantstift in het glas gekrast. Voor vlakken wordt de stippeltechniek gebruikt. Hoe dichter de stipjes op elkaar staan, hoe lichter het glasoppervlak. Daarnaast is er de techniek van de radgravure; met behulp van een draaiend wieltje worden matglazen reliëfs aangebracht.

Een glas als onderdeel van collectie Huis Van Gijn te zien in het Dodrechts Museum.

Hendrik Scholting

Kelkglas Anno 1765 Vivat Anthony Terwen ’t Welvaren van de Hout Negotie, diamantlijngravure

Collectie Huis Van Gijn, bruikleen particuliere collectie. Te zien in het Dodrechts Museum.

1765

Frans Greenwood, Aert Schouman en Hendrik Scholting brengen de plaatselijke gravuretechniek op een hoog peil. De glazen zelf komen vooral uit Engeland of Bohemen.

Frans Greenwood (1680-1763) wordt in Rotterdam geboren in een welgestelde familie. In 1726 verhuist naar Dordrecht. Naast zijn werk als douanier, verzamelt hij kunst en boeken. Ook schrijft hij gedichten en graveert hij glazen. Van hem zijn zo’n 46 glazen bekend. De voorstellingen kijkt hij af van schilderijen of prenten. Hij wordt een meester in de diamantgravure in stippeltechniek.

Een glas als onderdeel van collectie Huis Van Gijn te zien in het Dordrechts Museum.

Aert Schouman

Kelkglas ‘De Wijndrinker’/Vreede en Vrijheit

Aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt, Willem en Mary Reus-de Lange Fonds, Themafonds glas, 2013. Te zien in het Dordrechts Museum.

1743

Schilder en tekenaar Schouman leert het graveren waarschijnlijk van Greenwood, maar ontwikkelt een verfijndere werkwijze. In ‘De Wijndrinker’ combineert hij de stippel- en lijngravuretechniek. De inscriptie Vreede & Vrijheit verwijst mogelijk naar de politiek roerige tijden in de Republiek; het Tweede Stadhouderloze Tijdperk, oplaaiende anti-orangistische gevoelens, de Oostenrijkse Successieoorlog en de toenemende dreiging vanuit Frankrijk. De inscriptie heeft geen relatie met de afbeelding. Zou de tekst later zijn aangebracht?